BRFranio napisał(a):Cześć Kapłan dzięki za wyczerpujące informacje,
Tak w sumie to przez "l" a nie przez "ł" - nie jestem duchownym...
BRFranio napisał(a):tak jak piszesz wiem że można kupić sama jednostka na alledrogo jest nawet za 200zł ale ja nie mam dalej pewności czy jak kupię to będzie wszystko ok
Serwisy prawdopodobnie nie mają takich modułów na miejscu, co wyklucza eksperymentowanie, tylko trzeba je zamawiać a to nie jest tani interes... Trudno o 100% pewności, że to pomoże, bo bez sprawdzenia w praktyce się nie obejdzie. Z drugiej strony wymiana komputera to - jak się wydaje - ostateczność, chociaż tzw. "Faulty PCM" to jedna z najczęściej wymienianych przyczyn usterek w podręczniku, który podlinkowałem wyżej.
Najważniejsze pytanie jest takie, na jakiej KONKRETNIE podstawie ustalili, że to właśnie elektronika nadaje się do wymiany - jakieś kody błędów, komunikaty z urządzenia diagnostycznego Hondy? Jeśli to tylko gdybanie, to rzeczywiście ryzyko jest spore.
Jeżeli chciałbyś kupować jednak używkę z aukcji, to trzeba też zwrócić uwagę na rodzaj PCM, bo prawdopodobnie są co najmniej 4 wersje dla NC z DCT: 1/ wersja dla 700 z lat 2012-13 (ze starym typem wyświetlacza); 2/ wersja dla 700 z końcówki 2013 r. ale modelu 2014 (bez C-ABS i z nowym typem wyświetlacza oraz z nowym oprogramowaniem sterującym DCT); 3/ wersja dla 750 z lat 2014-15 i 4/ wersja dla 750 Euro 4 (2016 i dalej). W takim przypadku sprawdź dokładnie, jaki jest model Twojego motocykla z rocznika 2013 - czy przed zmianami czy po zmianach.
BRFranio napisał(a):nikt nie potrafi lub nie umie przeprowadzić diagnozy NC.
Nie wiem, co mogę Ci poradzić. Jeśli nie chcesz ryzykować zakupu i podmiany komputera, spróbuj znaleźć może jakiegoś mechanika motocyklowego ogarniętego w temacie elektryki i elektroniki, daj mu ten rozdział o błędach i diagnostyce DCT z podręcznika serwisowego NC-ka i niech sprawdza po kolei miernikiem, zgodnie z instrukcją, poszczególne elementy:
- czujniki: TP Sensor, TR Sensor, Clutch Line EOP Sensor, CKP sensor, Shift Spindle Angle Sensor, inner/outer mainshaft sensors, front / rear wheel speed sensors (koła, ABS);
- zawory elektromagnetyczne: linear solenoid valves;
- silniczek zmiany biegów (Shift Control Motor) - np. czy działa w obie strony, czy jego zasilacz daje wystarczające napięcie (Shift Control Motor Power Supply inspection);
- przełączniki NDS, AT/MT;
- napięcie na PCM, stan procesora itp.
Sporo z tym roboty, bo każdy z tych elementów może mieć różne usterki (brak napięcia, niskie napięcie itd.), diagnozowane w odmienny sposób, co zostało zresztą opisane w serwisówce. Diagnostyka usterek mechanicznych jak reduktory biegów (Reduction Gear A, B i C), zespół sprzęgieł (Dual Clutch assembly), bęben zmiany biegów (drum shifter), śrubki, wałki, trzpienie itp. to już zabawa w rozbieranie skrzyni biegów (kosztowna i pracochłonna), więc lepiej zdiagnozować najpierw elektrykę jak wyżej, żeby oszczędzić zbędnej roboty i kosztów.