Ostatnio, jadąc trójmiejską obwodnicą, obserwowałem licznik chwilowego zużycia paliwa. Przy prędkościach ok. 120 km/h w jedną stronę wyświetlała się wartość w przedziale od 3,5 do 5 litrów (najczęciej 4-4.5l). Natomiast w drodze powrotnej między 2.5 a 3.2 litra. Dlaczego tak było? Sprawa prosta - do celu jechałem bardziej pod górkę, natomiast z powrotem bardziej z górki.
Dodam, że nie było wiatru czołowego, bo ten z miejsca podbiłby wysoko wartość zużycia paliwa, o czym zresztą była już mowa w wątku
"Spalanie w NC-kach".
Stąd zużycie 3.1 litra jest możliwe, ale dość trudno osiągalne, bo wymaga sprzyjających warunków drogowych (jazda w miarę jednostajna, bez ciągłych zatrzymywań, przyspieszeń, korków, małych prędkości na niskich biegach itp.), terenowych (ukształtowanie powierzchni, czyli płasko albo z górki zamiast pod górkę), pogodowych (brak wiatru lub z wiatrem itp.), o obciążeniu motocykla wagą kierującego lub bagażu nie wspominając.
Najprościej zbliżyć się do 3 litrów, jadąc po emerycku jednostajnie 50-tką na piątce czy 70-tką na szóstce, drogami bocznymi o małym ruchu.
Ale generalnie przy jeździe mieszanej (terenowo-miejskiej), raz z mniejszymi, raz z większymi szybkościami, gdy nie wszystko tak sprzyja po drodze albo trasy są krótkie, taki wynik jest mało prawdopodobny. Nie przez przypadek Honda podawała średnie zużycie na poziomie 3.5 litra - nawet ta wartość nie zawsze jest taka prosta do osiągnięcia (mój najniższy rekord to 3.2 litra w lecie). Ale nawet 3.5l nie jest zawsze osiągalne, co widać chociażby na Fuelly.com:
http://www.fuelly.com/motorcycle/honda/nc700xhttp://www.fuelly.com/motorcycle/honda/nc700x_dct_abshttp://www.fuelly.com/motorcycle/honda/nc750x_dcthttp://www.fuelly.com/motorcycle/honda/nc750d_integrahttp://www.fuelly.com/motorcycle/honda/nc750dctSwoją drogą, producent zapewniał, że model 750 odrobinę mniej pali od 700-tki.