Ładowarka akumulatora/prostownik

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez buczekpan » Pt sty 07, 2022 9:02 pm

MarcinMMz napisał(a):Test daje do myślenia :-)

...gdyż podczas jazdy i tak zostanie on doładowany do nominalnego stanu.


Nie do końca. Gdyby tak było to nie mielibyśmy problemow z aku. Alternator nie doładuje Ci np aku kwasowego na 100%, bo podaje za małe napięcie, za to ładując rozładowany akumulator dużym prądem (w samochodzie nawet ponad 50A) może uszkodzić akumulator.

Jecze jeden film od tego Pana
https://youtu.be/EMhkE1_nY7w
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez MarcinMMz » N sty 09, 2022 7:25 pm

Chyba nic w tym błędnego nie ma bo przecież jeżeli by tak było to po przejechaniu pewnego dystansu akumulator by padł a tak nie jest. Oczywiście upraszczam temat ale chodzi mi o sytuację kiedy akumulator nie jest używany codziennie jak ma to miejsce np. zimą i w miarę upływu czasu traci swoją "pojemność". Sugerujesz, że bez doładowywania z zewnątrz w normalnych warunkach akumulator się rozładuje podczas używania motocykla/samochodu?

Zakładam, że sprawna instalacja elektryczna alternator-prostownik-akumulator działa i akumulator jednak będzie doładowany bo takie jest założenie; inaczej przyjmując że alternator nie będzie w stanie doładować akumulatora bez zewnętrznego prostownika po kilku, kilkunastu bądź kilkuset kilometrach jazdy mielibyśmy problem na drodze...
Zasadniczo takiej sytuacji nie ma ponieważ prawidłowe napięcie akumulatora to 12.55 do 12.8V a ładowania czyli to co trafia na akumulator to 14-14.4V. Warunek podstawowy to dać szansę i czas czas na doładowanie akumulatora podczas pracy silnika.

Sytuacje typu krótki przejazd zwłaszcza w zimę na światłach, z włączonym grzaniem siedzeń, szyb, itd... powodują że ludzie mają problem z akumulatorem w samochodzie. W motocyklu sytuacja jest inna ponieważ sprzęt nie jest odpalany przez kilka miesięcy i akumulator nie ma szans na doładowanie go przez alternator.
MarcinMMz
 

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez buczekpan » N sty 09, 2022 8:59 pm

Nie wiem dokładnie jak wygląda przywracanie sprawności w aku żelowych i AGM, bo nie posiadałem nigdy takiego aku i nie miałem potrzeby zgłębiać tego tematu.

Aby naładować akumulator kwasowy na 100%, czyli przywrócić mu sprawność /zrobić gęstość elektrolitu, potrzebujesz napięcia 16-16,2V i czasu zależnego od natężenia jakie wygeneruje prostownik. Z mojego doświadczenia wychodzi około 20-27 godzin w zależności od prostownika, stopnia rozładowania akumulatora i temperatury. 14,4V nie wystarczy do zrobienia gęstości elektrolitu. Zadaniem alternatora jest przede wszystkim zapewnić zasilanie dla wszystkich odbiorników pojazdu i "podładować" akumulator. Gdy alternator nie działa, odbiorniki prądu typu alarm, centralny zamek, itd, korzystają z akumulatora, który powoli, ale jednak się rozładowuje, a jeżeli jest zostawiony na dłużej, stopniowo zasiarcza i traci pojemność.
Cała zabawa polega na tym, że doładowując go co jakiś czas, w znacznej mierze przywracamy mu jego sprawność i wydłużamy żywotność, a licząc na to, że po dłuższym postoju to alternator go doładuje, stopniowo skracamy jego żywotność

Sprawdź proszę, jaki strzał daje alternator na rozładowanym akumulatorze:
https://youtu.be/KnhMspAfBq0
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez pwaos » N sty 09, 2022 9:13 pm

W motocyklu akumulator pełni rolę źródła napięcia przede wszystkim do rozruchu. W takich modelach jak te ze skrzynią DCT, dostarczają dużo większego, krótkotrwałego prądu do zmiany biegów. W normalnej eksploatacji w samochodzie czy motocyklu, poziom naładowania akumulatora sięga 80% i to jest optymalny stan dla baterii. Jeśli pojazd jeździ i nie jest bezczynny w długim okresie, to z akumulatorem nic nie trzeba robić, ponieważ jego samorozładowanie zostanie uzupełnione podczas jazdy. Najnowsze motki mają zakładane akumulatory AGM, które szybciej się ładują i dają duży prąd rozruchowy nawet w stanie dużego rozładowania. Ale nie tolerują głębokiego rozładowania i po nim już zwykle nie dochodzą do siebie. Pomijam sytuacje z ujemnymi temperaturami (bo kto na moto jeździ w zimie?) i niesprawność układu elektrycznego w motocyklu. Jeśli napięcie na zaciskach akumulatora po sezonie, gdy się nie jeździ, spada do 12,5-12,6V, podpinamy ładowarkę i nic więcej nie trzeba robić. Na zimę wyciągam akumulatory i mam z tym spokój. Leżą sobie na półce i czekają na wiosnę. Co miesiąc kontroluję napięcie i czasem podładuję. Większość elektronicznych ładowarek, których na rynku nie brakuje, także ładuje do takiego stanu, jaki występuje w pojeździe w czasie jazdy. Nie osiągniemy z ich pomocą pełnej gęstości elektrolitu nawet ze względu na napięcie jakim ładują. A jest takie, ponieważ wyższe napięcie, jakim można by tę gęstość osiągnąć, mogło by uszkodzić elektronikę. Mam sztuczne obciążeniem i po sezonie z ciekawości mierzę (po ładowaniu) jaka jest pojemność, którą udało mi się pobrać w zadanym okresie w takich samych warunkach (prąd obciążenia i napięcie końcowe). Wyniki porównuję z ubiegłorocznymi.
Avatar użytkownika
pwaos
Użytkownik
 
Posty: 189
Dołączył(a): So lip 04, 2020 8:54 pm
Lokalizacja: Rzeszów
Imię: Paweł
Motocykl: Tracer 9 GT+
W siodle: <100 kkm

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez pwaos » N sty 09, 2022 9:21 pm

buczekpan napisał(a):Sprawdź proszę, jaki strzał daje alternator na rozładowanym akumulatorze:
https://youtu.be/KnhMspAfBq0


Mierzyłem napięcie w instalacji samochodu. Po włączeniu silnika napięcie jest dość niskie i przez jakieś dwie minuty jest utrzymywane w takim stanie. Zabezpiecza to przed zbyt dużym prądem ładowania. Później napięcie jest podnoszone i po jakimś czasie znów spada, by nie przeładować akumulatora. Szkoda że nie zanotowałem wartości. Na tym filmie nie ma żadnego ograniczenia napięcia ładowania, więc ta symulacja nie odzwierciedla faktycznej sytuacji w instalacji współczesnego samochodu. Ale "apetyt na prąd" w akumulatorze po rozruchu jest duży, tyle że ograniczany przez elektronikę samochodu (czyli napięcie ładowania).
Avatar użytkownika
pwaos
Użytkownik
 
Posty: 189
Dołączył(a): So lip 04, 2020 8:54 pm
Lokalizacja: Rzeszów
Imię: Paweł
Motocykl: Tracer 9 GT+
W siodle: <100 kkm

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez buczekpan » Pn sty 10, 2022 2:10 pm

Zależy od samochodu i tego, jakie akumulatory były montowane fabrycznie. Przy starszych modelach, gdzie były kwasowe aku, nie ma żadnej elektroniki, tylko kabel o dużym przekroju łączy bezpośrednio akumulator z alternatorem.
Przy samochodach gdzie fabrycznie montowane były akumulatory AGM, podejrzewam że nad układem ładowania musi panować elektronika, która zabezpiecza akumulator przed uszkodzeniem z powodu zbyt dużego natężenia.
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez maćko » Pn sty 10, 2022 8:06 pm

buczekpan napisał(a):gdzie były kwasowe aku, nie ma żadnej elektroniki, tylko kabel o dużym przekroju łączy bezpośrednio akumulator z alternatorem.
Przy samochodach gdzie fabrycznie montowane były akumulatory AGM


Tak dla małego sprostowania AGM to też akumulatory kwasowe tylko konstrukcja inna i właściwości elektryczne aku :) i możliwość praktycznie dowolnej pozycji montażowej.
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 912
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez buczekpan » Pn sty 10, 2022 8:30 pm

Zgadza się, przez aku kwasowe, miałem na myśli te z płynnym elektrolitem ;)
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez MarcinMMz » Śr sty 12, 2022 9:17 am

buczekpan napisał(a):Przy samochodach gdzie fabrycznie montowane były akumulatory AGM, podejrzewam że nad układem ładowania musi panować elektronika, która zabezpiecza akumulator przed uszkodzeniem z powodu zbyt dużego natężenia.


Akumulatory AGM mają mniejszy opór wewnętrzny dzięki czemu ładują się nawet 3 razy szybciej niż mokre kwasiaki i są tym samym w stanie lepiej przenosić większe obciążenia prądowe podczas np. rozruchu. Dlatego też rekomendowane są tam gdzie stosuje sie systemy START-STOP ale nie tylko.
Co ważne dla motocyklistów: jeśli akumulator zostanie przewrócony lub uszkodzony w wyniku wypadku nie ma ryzyka wycieku elektrolitu; innymi słowy można go instalować w dowolnej pozycji (spotkałem się osobiście już z akumulatorami montowanymi na leżąco w motorze).

Odnośnie ładowania akumulatory AGM z uwagi na niebezpieczeństwo ich przegrzania ładuje się na dwa sposoby: stałym napięciem i stałym prąd. W pierwszym etapie ładuje się go prądem stałym a następnie ładuje się go przy zachowaniu stałego napięcia. Po tych dwóch etapach rozpoczyna się ładowanie spoczynkowe, czyli zakończenie procesu ładowania i uzyskanie maksymalnej możliwej pojemności akumulatora.
Zatem do ładowania akumulatora AGM potrzebna jest odpowiednia ładowarka/prostownik aby nie uszkodzić takiego akumulatora; co ważne maksymalne napięcie ładowania tych akumulatorów to 14,5-15V! Nie 16V!
Wracając do wyboru prostownika oczywiście są lepsze i gorsze ładowarki ale ważne aby taka ładowarka posiadała funkcję ładowania AGM. Nawet jeżeli nie jest ona idealna to ważne jest to aby mimo wszystko dzięki sprawdzaniu i okresowemu doładowywaniu taki akumulator się nie rozładował podczas dłuższego postoju poniżej określonego progu napięcia.

Nie są to moje mądrości tylko wiedza ogólnodostępna.
MarcinMMz
 

Re: Ładowarka akumulatora/prostownik

Postprzez pwaos » Śr sty 12, 2022 9:40 am

W moim Tracerze 900 akumulator AGM leży, to znaczy zaciski są ustawione w płaszczyźnie poziomej - odwrócony jest o 90 stopni.

Tapatalknięte
Avatar użytkownika
pwaos
Użytkownik
 
Posty: 189
Dołączył(a): So lip 04, 2020 8:54 pm
Lokalizacja: Rzeszów
Imię: Paweł
Motocykl: Tracer 9 GT+
W siodle: <100 kkm

Poprzednia strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości