Płyn chłodniczy - wymiana

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez zbyhu » Pn maja 16, 2011 2:14 pm

E tam, nie dociagne.
Od tego jest tez zbiorniczek wyrownawczy, zeby ubytki plynu sobie uklad wciagal, gdy go ubedzie :].
A ubytkow nie zaobserwowalem. Takze sadze, ze wszystko jest cacy :).
Ale sprawdze sobie, dzis, jaki plyn zalalem, bo widze, ze sie martwicie bardziej niz ja :cool:
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez zbyhu » Śr maja 18, 2011 2:06 pm

Caly czas zapominalem.
Zalane mam cos takiego:
http://k2sklep.pl/k2-kuler-1l-p-1453.html

Nic nie pisza o temperaturze wrzenia, w necie tez nic nie znalazlem :].
Za to zamarza pozniej niz Motul ;).

Pzdr
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez kugi » Śr cze 15, 2011 8:27 am

Pragnę powrócić do meritum tematu. I jeszcze raz zadać pytanie "Jak?" (bo dla mnie nie padło rzeczowe wyjaśnienie)

Interesuje mnie pełna wymiana na nowy - płyn innego typu. Obecnie mam jakiś brązowy - takowy też mi dolali w czasie ostatniego serwisu regulacji zaworów. Nie podoba mi się kolor, także zmieniam na zielony ;-)

Przedstawiacie że to trywialne. A dochodzą głosy że jednak niekoniecznie.
Niedanej jak dwa tygodnie temu rozmawiałem z zawodnikiem HornetCup (Hornet = ten sam motor co 600), który sam wymieniał płyn i mało co nie zrobił sobie krzywdy (a raczej maszynie). Podobno w przypadku PC43 bardzo ważna jest procedura "przechylania", kiwania maszyną jak i systematycznego odpalania w czasie spuszczania płynu i ponownego napełniania.
Brak wykonania tych czarów może spowodować, iż powstają bardzo niebezpieczne poduszki powietrzne, względnie mieszanina (niemieszalnych) płynów chłodzących.

Mam też kilka pytań w związku z tym co wypatrzyłem w manualu:
1. główny zawór w PC43 (= CBF600 >'08) jest pod zbiornikiem - czy do wymiany płynu potrzebny jest demontaż zbiornika?
2. w manualu jest napisane o wymogu wymiany uszczelek przy zaworach spustowych płynu - czy faktycznie jest niezbędne wymienianie ich na nowe przy każdej wymianie płynu?
3. słyszałem o takim wymogu, iż przy wymienię na inny typ płynu chłodzącego (=inny kolor) powinno się go przepłukać (np. wodą). przeprowadzacie takowe płukanki?
4. czy spuszczenie płynu poprzez główne zawory (na bloku silnika) powoduje również wylanie się płynu ze zbiornika wyrównawczego?


z góry dzięki za wsparcie,
z pozdrowieniami,
Marcin
kugi
Użytkownik
 
Posty: 43
Dołączył(a): Pn kwi 18, 2011 7:16 am
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: CBF600N '08

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez kugi » Cz cze 30, 2011 7:51 am

Nikt nie maił sposobności, albo doświadczeń aby spróbować odpowiedzieć na moje pytania ...
W takim wypadku sam odpowiem ;-)

ad. 1. Wystarczy poniesienie zbiornika na zawiasach. Pełne ściąganie nie jest konieczne.
ad. 2. wkręciłem stare. Z dolnego odpływu faktycznie była już lekko nadszarpnięta zębem czasu, mimo tego cały czas jest szczelnie (2 tyg. po wymianie)
ad. 3. zalecane płukanie znalazłem nawet w manualu. Zrobiłem wodą destylowaną. Przelałem ok. 1.5 objętości cieczy chłodzącej.
ad. 4. Oczywiście nie. Wylewamy go niezależnie.

Z ważniejszych informacji, o których pisałem w poprzednim liście. W ramach opróżniania starego płynu, wymagane jest "kiwanie" maszyną w ramach spuszczania płynu. Po "kiwaniu" wylało się ok., 200 ml. dodatkowego płynu. Polecam również odpalanie maszyny w czasie przepłukiwania.

pozdrawiam,
Marcin
kugi
Użytkownik
 
Posty: 43
Dołączył(a): Pn kwi 18, 2011 7:16 am
Lokalizacja: Warszawa
Motocykl: CBF600N '08

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez Dedek » Wt mar 06, 2012 2:25 pm

zbyhu napisał(a):Caly czas zapominalem.
Zalane mam cos takiego:
http://k2sklep.pl/k2-kuler-1l-p-1453.html

Nic nie pisza o temperaturze wrzenia, w necie tez nic nie znalazlem :].
Za to zamarza pozniej niz Motul ;).

Pzdr


ja tez od lat stosuje coolera i nigdy ne bylo wiekszych klopotow ;)
Avatar użytkownika
Dedek
Maniak
 
Posty: 1143
Dołączył(a): Cz lut 02, 2012 11:44 am
Lokalizacja: Olkusz
Wiek: 42
Imię: Tomasz
Motocykl: CBF 1000

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez adix » N mar 11, 2012 7:58 pm

ja zalałem dynagelem już nie w pierwszym moto i jest dobrze. Nic nie trzeba odpowietrzać. Lejesz pod korek w chłodnicy. odpalasz moto niech pochodzi do załączenia się wentylatora. Później wyłączasz czekasz aż trochę przestygnie odkręcasz korek od chłodnicy dolej pod korek jak jest mało. nadmiar zostanie w zbiorniku wyrównawczym jak w zbiorniku jest za mało możesz dolać do max i OK.
Avatar użytkownika
adix
Użytkownik
 
Posty: 46
Dołączył(a): N paź 31, 2010 10:31 pm
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Wiek: 44
Imię: Adrian
Motocykl: CBF 1000A
W siodle: <100 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez Osu! » Wt maja 15, 2012 4:20 pm

sluchajcie, w niedalekich planach mam przeglad (przy 72kkm) i wymiane m.in. plynu chlodniczego - nie wiem co wlal poprzedni uzytkownik a w zbiorniczku wyrownawczym mam duzo ponizej minimum...
Planuje teraz wypad rzedu 1,5 tys. kilometra przed przegladem...pytanie brzmi - czy popelnie straszliwy grzech albo vaux pas jeśli uzupelnie w zbiorniczku woda destylowana by na czas podrozy nie przegrzav silnika aby....???? :eek:
Avatar użytkownika
Osu!
Znawca
 
Posty: 462
Dołączył(a): Cz cze 02, 2011 6:53 pm
Lokalizacja: Gdańsk
Wiek: 43
Motocykl: XT1200Z

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez zbyhu » Wt maja 15, 2012 4:51 pm

Płyny chłodnicze się raczej mieszają. Do fiesty ze szwagrem wlaliśmy (uzupełniliśmy) płyn resztkami, jakie znaleźliśmy w garażu: dwa rodzaje płynu chłodniczego do motocykli, a że było resztek za mało, to jeszcze potem dolewka zwykłego Borygo ;).
Fiesta się nie obraziła.
A lepiej dolać płyn niż wodę, bo płyn ma wyższą temp. wrzenia i właściwości smarujące układ chłodzenia.

Kup litr płynu do chłodnic aluminiowych i dolej. Nie sądzę nawet, aby moto miało coś pobrać ze zbiorniczka na tak małym dystansie.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez diktro » Pt sie 24, 2012 9:41 am

Witam.

Pytanko mam do właścicieli CBF 500. Mianowicie w instrukcji jest ładnie napisane żeby płyn chłodniczy rozrobić 50/50 z wodą destylowaną, a w warsztacie mówili mi żeby wlać już gotowy bez rozcieńczania. I tu moje pytanie czy posiadacze takiego motocykla robili jak w instrukcji?
diktro
Nowicjusz
 
Posty: 9
Dołączył(a): Pn sie 20, 2012 8:59 pm

Re: Płyn chłodniczy - wymiana

Postprzez zbyhu » Pt sie 24, 2012 10:12 am

Jak kupisz koncentrat, to trzeba rozcieńczyć.
Ja kupiłem gotowy płyn chłodniczy, zalałem i moto śmiga.
A akurat nie ma znaczenia, czy to cbf500, 600, czy 1000.
Obrazek
Avatar użytkownika
zbyhu
Nightmare
 
Posty: 7385
Dołączył(a): Pt wrz 03, 2010 6:14 pm
Lokalizacja: Rybnik
Wiek: 40
Motocykl: CBF1000, Tiger900GT
W siodle: >300 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości