Wymiana opony

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Odp: Wymiana opony

Postprzez RxxxP » Pt lis 02, 2012 4:19 pm

motolukasz napisał(a):Wygląda na to, że moja odpowiedź była niekompetentna? Nie miałem zamiaru wprowadzić w błąd. A czy ktoś potrafi wytłumaczyć dlaczego opony powinny być tego samego producenta? Tylko proszę o konkrety a nie marketingowe bleblanie. Zainteresował mnie temat.


W samochodach tak jest, że na każdym kole powinna być ta sama rzeźba bieżnika w takim samym stopniu zużyta. Dlaczego?

a. opony mają różny sposób (efektywność) odprowadzają np. wodę, śnieg, błoto - zależy to od konstrukcji opony, jedna jest lepsza na to inna na tamto. Chodzi o to by samochód na każdej stronie miał taką samą zdolność do nadsterowności / podsterowności.

b. producent rekomenduje przeważnie jeden / dwa rodzaje opon do samochodów, które schodzą z taśmy montażowej - Czy będzie to miało wpływ na eksploatację pojazdu? - wg mnie TAK. Dlaczego? Pytanie Dlaczego jedne opony (w obrębie jednego modelu, jednego producenta) zużywają się szybciej w danej marce pojazdu a inne mniej? tzn. Dlaczego opona Continental rekomendowana w nowym pojeździe zużywa się inaczej niż w innym nie rekomendowanym pojeździe? wg mnie tak właśnie jest (w samochodach) - jedne opony bardziej są przypasowane do danego producenta pojazdów, które są zakładane na taśmie montażowej inne trochę mniej! Coś w tym jest: Być może producent przez zamontowaniem opon na taśmie produkcyjnej przeprowadza szereg badań związanych z trakcją pojazdu i po prostu dopasowuje całość układu jezdnego pod tego producenta, którego rekomenduje.

i jeszcze jedna sprawa:
Kiedyś kilka lat temu najechałem na coś ostrego co leżało na drodze - przecięło mi oponę w taki sposób, że była nie do naprawy! zgłosiłem sprawę do swojego ubezpieczyciela i zrefundowali komplet czterech nowych opony! (bo powinny być w takim samym stopniu zużyte) - tzn. potrącając amortyzację starych!

Teraz odpowiedz sobie sam czy w motocyklach ma to sens! wg mnie tak! powinien być komplet opon tego samego producenta w taki samym stopniu zużyty.
Ostatnio edytowano Pt lis 02, 2012 4:29 pm przez RxxxP, łącznie edytowano 3 razy
RxxxP
 

Re: Wymiana opony

Postprzez Avalon » Pt lis 02, 2012 4:23 pm

motolukasz napisał(a):Wygląda na to, że moja odpowiedź była niekompetentna? Nie miałem zamiaru wprowadzić w błąd. A czy ktoś potrafi wytłumaczyć dlaczego opony powinny być tego samego producenta? Tylko proszę o konkrety a nie marketingowe bleblanie. Zainteresował mnie temat.


Nikogo w błąd nie wprowadzasz. Dyskutujemy sobie i szukamy sensownego wytłumasczenia zagadnienia. :party:
Moje zdanie w tej sprawie :
Sądze że chodzi tutaj o trakcję opon, a w zasadzie o mozliwe róznice w przypadku różnych modeli.
Znaczenie pewnie mają, oprócz składu mieszanki oraz kształtu bieżniku, "wnętrzmości" opony czyli opasanie, kord itp. struktury odpowiadające za ugięcie, profil i wytrzymałość opony.
Są to jednak moje prywatne rozważania, i nie mam pojęcia czy słuszne :msn-wink:
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Re: Wymiana opony

Postprzez Glub » Pt lis 02, 2012 4:36 pm

w SilverWingu miałem dzwona i do wymiany z AC był przód. z honda polska przyjechała nowa fela z nowym laczkiem, ale nie z IRc tylko z Bridgestone.
Więc miałem inną oponę na przodzie inną na tyle- skutek? permanentne shimmy.
po zmianie opon na nowe [już przez nowego właściciela] shimmy jak ręką odjął.

W czasopismach samochodowych, redaktorzy piszą że na jednej osi samochodu powinny być identyczne opony.
już polecę oftopicznie: jeśli w furze musimy wymieniać opony to parami a na dodatek jeśli stać nas na jedną parę opon to nowe zakładamy na oś tylną.
Uślizg tyłu trudniej opanować przeciętnemu kierowcy puszki przy założeniu że napędzaną osią jest przednia.
Gdy napędzana przednia zaczyna się uślizgiwać to wystarczy lekko odjąć gazu.
To w teorii nie wiem jak w praktyce.
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Wymiana opony

Postprzez RxxxP » Pt lis 02, 2012 4:47 pm

MrGlub napisał(a):w SilverWingu miałem dzwona i do wymiany z AC był przód. z honda polska przyjechała nowa fela z nowym laczkiem, ale nie z IRc tylko z Bridgestone.
Więc miałem inną oponę na przodzie inną na tyle- skutek? permanentne shimmy.
po zmianie opon na nowe [już przez nowego właściciela] shimmy jak ręką odjął.


zrozumiałe!

MrGlub napisał(a):W czasopismach samochodowych, redaktorzy piszą że na jednej osi samochodu powinny być identyczne opony.
już polecę oftopicznie: jeśli w furze musimy wymieniać opony to parami a na dodatek jeśli stać nas na jedną parę opon to nowe zakładamy na oś tylną.


Najlepiej opony identyczne na każdej osi! żadne eksperymentowanie!!! i niech Was Bóg broni zakładać (z oszczędności) opony zimowe tylko na przednią oś!!!

MrGlub napisał(a):Uślizg tyłu trudniej opanować przeciętnemu kierowcy puszki przy założeniu że napędzaną osią jest przednia.
Gdy napędzana przednia zaczyna się uślizgiwać to wystarczy lekko odjąć gazu.
To w teorii nie wiem jak w praktyce.


Nikomu nie życzę mieć uślizgu osi (nie ważne której) przy X prędkości!!! Jak przodu nie opanujesz to idziesz np. na czołówkę, jak tyłu to zwyczajnie obraca pojazd ustawiając go tyłem do nadjeżdżających z przeciwka! ewentualnie walisz bokiem! a tu skutki są zazwyczaj większe niż (przodem czy tyłem).

To tyle z praktyki!
RxxxP
 

Re: Wymiana opony

Postprzez wojciechu15 » Pt lis 02, 2012 4:51 pm

MrGlub napisał(a):już polecę oftopicznie: jeśli w furze musimy wymieniać opony to parami a na dodatek jeśli stać nas na jedną parę opon to nowe zakładamy na oś tylną.
Uślizg tyłu trudniej opanować przeciętnemu kierowcy puszki przy założeniu że napędzaną osią jest przednia.
Gdy napędzana przednia zaczyna się uślizgiwać to wystarczy lekko odjąć gazu.
To w teorii nie wiem jak w praktyce.


Lepsze opony w puszce montuje się z tyłu dlatego, że kiedy przy ostrym hamowaniu zerwie się przyczepność z powodu kiepskich opon to lepiej, żeby stało się to na przodzie - bo wtedy mimo poślizgu przodu, wleczony tył hamuje i taki samochód hamuje prosto.
Gdyby przyczepność została zerwana na tylnej osi, a przód by hamował, to w tym momencie może samochód obrócić/ postawić bokiem bo dochodzi do sytuacji w której "niehamujący tył chce wyprzedzić hamujący przód".


W motocyklu jest trochę inaczej, bo ostre hamowanie odbywa się tylko i wyłącznie przednią osią i ważne jest by przód miał bardzo dobrą przyczepność - tył przy hamowaniu się nie uślizgnie (oczywiście jak ktoś nie zahamuję "na pałę" tyłem)

RNP napisał(a):Nikomu nie życzę mieć uślizgu osi (nie ważne której) przy X prędkości!!! Jak przodu nie opanujesz to idziesz np. na czołówkę, jak tyłu to zwyczajnie obraca pojazd ustawiając go tyłem do nadjeżdżających z przeciwka! ewentualnie walisz bokiem! a tu skutki są zazwyczaj większe niż (przodem czy tyłem).

To tyle z praktyki!



Wyprzedziłeś mnie. Dokładnie o tym mówię. O ile przy zerwaniu przyczepności przy hamowaniu na przodzie samochód zachowuje kierunek jazdy, to w przypadku tyłu staje się kompletnie nieobliczalny.
Avatar użytkownika
wojciechu15
Znawca
 
Posty: 372
Dołączył(a): Wt wrz 25, 2012 1:29 pm
Lokalizacja: Gostyń
Wiek: 31
Imię: Wojtek
Motocykl: CBF 1000 A8
W siodle: <100 kkm

Re: Wymiana opony

Postprzez Smok » Pt lis 02, 2012 4:55 pm

Avalon napisał(a):Sądze że chodzi tutaj o trakcję opon, a w zasadzie o mozliwe róznice w przypadku różnych modeli.
Znaczenie pewnie mają, oprócz składu mieszanki oraz kształtu bieżniku, "wnętrzmości" opony czyli opasanie, kord itp. struktury odpowiadające za ugięcie, profil i wytrzymałość opony.
Są to jednak moje prywatne rozważania, i nie mam pojęcia czy słuszne :msn-wink:


Są słuszne, bo przede wszystkim opony pomiędzy sobą różnią się profilem zaokrąglenia i ugięcia co zmienia kąty pod jakimi działają siły na główkę co prowadzi do zmian w geometrii całego zawieszenia i różnic w trakcji. Dlatego producent moto zaleca konkretny model do swojego motocykla, ale warto zauważyć, że dany producent opon stara się nowe modele robić o geometrii takiej samej jak stare ale o ulepszonych właściwościach aby mogły zastąpić starsze modele.

Co do stara/nowa i przód/tył w moto ma to mniejsze znaczenie jak w samochodzie, choć ma, bo stopień zużycia wpływa na geometrię, co nie przekłada się na rzeczywistość bo jak wiemy opona przednia mniej się zużywa w stosunku do tylnej. W moto opona ma trzymać - jak puści to i tak nic druga nie pomoże. W samochodzie jest dokładnie odwrotnie, bo w przypadku poślizgu jednego koła, drugie ma za zadanie utrzymać/kontrolować trakcję. Poślizg nie zdarza się w kołach po przekątnej, tylko właśnie na tej samej osi, dlatego przepisy mówią o tym samym typie na jednej osi - na drugiej możemy mieć całkiem inny.
Pozdrawiam. Jacek.

Obrazek
Avatar użytkownika
Smok
Znawca
 
Posty: 214
Dołączył(a): Śr sie 01, 2012 10:20 am
Lokalizacja: SY - Bytom
Wiek: 44
Imię: Jacek
Motocykl: CBF 1000 `08
W siodle: <100 kkm

Re: Wymiana opony

Postprzez RxxxP » Pt lis 02, 2012 5:10 pm

Smok napisał(a):
...
W samochodzie jest dokładnie odwrotnie, bo w przypadku poślizgu jednego koła, drugie ma za zadanie utrzymać/kontrolować trakcję. Poślizg nie zdarza się w kołach po przekątnej, tylko właśnie na tej samej osi, dlatego przepisy mówią o tym samym typie na jednej osi - na drugiej możemy mieć całkiem inny.


Poślizg po przekątnej niestety ale może się zdarzyć, wprawdzie pod jednym warunkiem ale nie można go wykluczyć! - a mianowicie inne ciśnienie kół a konkretnie jednego koła na jednej osi! zazwyczaj tylnej. Np. przednia oś wpada w poślizg a tylne koło (jedno nie trzyma przyczepności) zależnie w którą stronę wchodzimy w zakręt. Antidotum w takim przypadku jest ESP!!! Sytuacja taka jest bardzo niebezpieczna, zwłaszcza w górach podczas ostrego zjazdu w dół. I nie muszą to być duże ujemne wartości ciśnienia, wystarczy 0,7 bar by takie koło miało tendencję do wpadania w poślizg. Wtedy występuje poślizg po przekątnej.
RxxxP
 

Odp: Wymiana opony

Postprzez raphi » Pt lis 02, 2012 5:21 pm

Avalon napisał(a):Dunlop RoadSmart.
To jedna z najlepiej ocenianych opon sportowo turystycznych.
Miałem w poprzednim moto. mam aktualnie w CBF'ie i z pełna swiadomościa moge polecić.

Na tej gumie 2 razy zaliczyłbym dzwona w deszczu.
...ale co ja tam wiem.
Avatar użytkownika
raphi
Nightmare
 
Posty: 14113
Dołączył(a): Pn wrz 20, 2010 6:41 am
Wiek: 46
Imię: Rafał
Motocykl: Osiołek
W siodle: 200-300 kkm

Re: Wymiana opony

Postprzez Glub » Pt lis 02, 2012 7:36 pm

RNP napisał(a):Najlepiej opony identyczne na każdej osi! żadne eksperymentowanie!!! i niech Was Bóg broni zakładać (z oszczędności) opony zimowe tylko na przednią oś!!!


Wiadomka!
Obrazek
Avatar użytkownika
Glub
Nightmare
 
Posty: 7330
Dołączył(a): So sie 04, 2012 2:08 pm
Lokalizacja: Nowodwory
Wiek: 45
Imię: Mikołaj
Motocykl: NC700XD 2012
W siodle: 100-200 kkm

Re: Odp: Wymiana opony

Postprzez Avalon » Pt lis 02, 2012 7:52 pm

raphi napisał(a):
Avalon napisał(a):Dunlop RoadSmart.
To jedna z najlepiej ocenianych opon sportowo turystycznych.
Miałem w poprzednim moto. mam aktualnie w CBF'ie i z pełna swiadomościa moge polecić.

Na tej gumie 2 razy zaliczyłbym dzwona w deszczu.

Rozumiem że gdybyś miał w tych 2 konkretnych sytuacjach inne opony, dzwona byś nie zaliczył ?
Malcolm Young RIP 1953-2017
Avatar użytkownika
Avalon
Fanatyk
 
Posty: 3097
Dołączył(a): N paź 16, 2011 4:17 pm
Lokalizacja: Dawniej Wa-wa, teraz wieś na Mazowszu
Wiek: 59
Imię: Grzegorz
Motocykl: CBF1000A '8
W siodle: 100-200 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości