Olejarka - rozmowy na temat

Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla
Regulamin działu Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez kombinator » N sie 01, 2021 8:13 pm

Nie wiem czy dobrze rozumiem ale jeśli ustawimy żeby np. olej był podawany co 500 obrotów to w zależności od prędkości z jaką jedziemy będzie nam się zmieniał interwał i tak przy 500obr/min mamy jakieś 60km/h natomiast przy 140km/h jest to już 1200obr/min więc interwał się skrócił i to dwukrotnie.
Kwestia podejścia, wybrałem stały interwał czasowy a co do prędkości zadziałania to służy to też do tego aby tocząc się w korku układ nie smarował.
Która opcja jest lepsza? Nie mam pojęcia.
Będę kombinował żeby podpiąć się pod czujnik prędkości w moto bo z tego co widzę nie powinno to stanowić problemu a można wyeliminować czujnik indukcyjny.
kombinator
Nowicjusz
 
Posty: 9
Dołączył(a): Śr lip 28, 2021 7:09 pm
Wiek: 39
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez maćko » Pn sie 02, 2021 6:52 am

buczekpan dobrze pisze - nie powinien interesować Cię czas a ilość obrotów koła/łańcucha - nie ma wtedy znaczenia prędkość bo im szybciej jedziesz tym więcej łańcuch się narobi :) a w korku nie będzie nadmiernie smarować bo znów liczy się ilość obrotów koła/łańcucha
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 912
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez kombinator » Pn sie 02, 2021 7:25 am

Jasna sprawa, takie rozwiązanie było jako pierwsze tylko właśnie bałem się że przy większej prędkości gdy interwał się skróci oleju będzie za dużo. Dorzucę możliwość wyboru rodzaju pracy olejarki bo to tylko kwestia programowa. Teraz tylko pytanie w jaki sposób to rozwiązać bo widzę dwie możliwości.
Pierwsza to co określoną ilość impulsów i tu dobieranie jest doświadczalne w zależności od położenia czujnika i z czego te impulsy są zliczane.
Druga opcja to podanie przejechanego odcinka drogi bo skoro znamy prędkość motocykla oraz podajemy średnice koła to bez problemu można zadać smarowanie np co 1km przejechanego dystansu. Efekt ten sam tylko w tym momencie nie ważne gdzie będzie czujnik.
W ten sposób jeśli przełożę olejarkę do innego moto bądź ktoś zechce taką zamontować to odrazu będzie można zacząć od ustawienia optymalnego, dobranego już wcześniej.
kombinator
Nowicjusz
 
Posty: 9
Dołączył(a): Śr lip 28, 2021 7:09 pm
Wiek: 39
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez buczekpan » Pn sie 02, 2021 1:32 pm

Ułatwię Ci szukanie "złotego środka" :)
Masz pięć szpilek w tylnym kole. Ustawiasz czujnik indukcyjny, żeby zliczał z tych szpilek.
Ustawiasz w programie, żeby podawał sygnał na pompkę co 1200 impulsów.
Olej to hipol 80W90.

Jeśli przełożysz do innego moto, to znaczenie będzie miało ile tam jest szpilek w tylnym kole, albo innych elementów, które się obracają z kołem i generują impulsy.
Ustawiasz tak, żeby podawał co 240 obrotów tylnego koła.

Odnośnie drugiej opcji, czyli podania przejechanego odcinka drogi na podstawie prędkości i średnicy koła. Po co mieszasz w to prędkość? 1km przejeżdżasz dzięki x obrotom koła, nie potrzebujesz do tego mieszać jednostki czasu, jeśli planujesz zastosowanie czujnika indukcyjnego.

Widzę, że już "kombinujesz" handlować tymi olejarkami :)
Varadero XL125 -> CBF600SA
Avatar użytkownika
buczekpan
Miłośnik
 
Posty: 617
Dołączył(a): Pn lis 27, 2017 9:06 am
Wiek: 43
Imię: Paweł
Motocykl: CBF 600SA
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez kombinator » Pn sie 02, 2021 4:38 pm

buczekpan napisał(a):Widzę, że już "kombinujesz" handlować tymi olejarkami :)

Wiedziałem że w końcu takie podejrzenie padnie :shifty: ale nic bardziej mylnego, takie hobby . Lubię realizować różne projekty w których przydaje się mikrokontroler a jeśli ktoś będzie chciał ten projekt zbudować to proszę bardzo, wszystko udostępnię xwink

buczekpan napisał(a):Odnośnie drugiej opcji, czyli podania przejechanego odcinka drogi na podstawie prędkości i średnicy koła. Po co mieszasz w to prędkość? 1km przejeżdżasz dzięki x obrotom koła, nie potrzebujesz do tego mieszać jednostki czasu, jeśli planujesz zastosowanie czujnika indukcyjnego.


Może się wydawać że jest to kombinowanie ale naprawdę tu nie o chodzi czy coś jest bardziej lub mniej skomplikowane. Obie opcje nie są problemem i nie wymagają stosowania dodatkowych elementów. Co do prędkości to fakt, nie jest potrzebna bo wystarczy średnica i ilość szpilek. Jeśli smarowanie ma odbywać się co 240 obr. koła to przy mojej oponie wychodzi co ok 500m przejechanego dystansu.
I teraz tylko kwestia co jest bardziej intuicyjne. W obu przypadkach działanie będzie identyczne tylko będzie inne okienko w sterowaniu bo albo będzie wpisywać się ilość obrotów koła albo dystans.

W sumie to nie wiem jak to finalnie wyjdzie bo wygląda na to że mogę podpiąć się pod fabryczny indukcyjny czujnik prędkości który jest przy zębatce zdawczej a wtedy to już będzie co innego.
kombinator
Nowicjusz
 
Posty: 9
Dołączył(a): Śr lip 28, 2021 7:09 pm
Wiek: 39
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez kombinator » So sie 07, 2021 8:38 pm

Dzięki za sugestie, dorzuciłem opcję obrotów koła.
W sumie do wyboru są dwa tryby, albo czasówka albo obroty koła i w zależności co się wybierze, odpowiednie ustawienia które mają wpływ na działanie danego trybu są na zielono.
Jeśli chcę aby działała czasówka to wystarczy wpisać zero w ilości obrotów, natomiast jeśli ma być w trybie obrotów to wiadomo wpisujemy wartość i automatycznie czasówka jest wyłączana.

IMG_2150.jpg
IMG_2152.jpg


Walczę jeszcze z pociągnięciem wężyka od pompy, bo GSR ma obły kształt wahacza a wiercić w nim nie chce, trytytki wyglądały by tak sobie.
U naszych przyjaciół z dalekiego wschodu zamówiłem płytki do wersji smd ale nie wiem czy mi się uda to polutować. Jeśli to wypali i ktoś będzie chciał się pobawić to pisać bo płytek będzie z 7szt. do rozdania.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
kombinator
Nowicjusz
 
Posty: 9
Dołączył(a): Śr lip 28, 2021 7:09 pm
Wiek: 39
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez maćko » So sie 07, 2021 10:14 pm

Cześć, możesz użyć do mocowania wężyka samoprzylepnych uchwytów do kabli (kwadratowa podstawka z szczelinami do opasek zaciskowych) - najlepiej odkleić taśmę i użyć kleju poliuretanowego.
uchwyt.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 912
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez kombinator » Pn sie 09, 2021 4:30 pm

Dzięki za wskazówkę, już nawet zakupiłem takie mocowania ale finalnie jednak zrobiłem gwinty w wahaczu po wewnętrznej stronie gdzie odlew był wypychany i zamontowałem na kątownikach drukowanych.
Docelowo zrobię je z aluminium ale do testów może być.
Na pewno mocowanie rurki można jeszcze poprawić bo obawiam się że przy takiej konfiguracji może mi się obrócić w osi i tym samym odsunąć od zębatki.
Póki co zrobiłem krótki test z dość dynamiczną jazdą i z trybem co 240 obrotów koła i jest ok. Jak widać mam założoną dyszę miedzianą ale widzę że ludzie też montują na końcu wkłady od długopisów lub jakieś inne rurki z tworzywa. Ma to jakieś znaczenie z czego jest ta końcówka?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg


Wybaczcie że to nie Honda ale macie tutaj najciekawszy temat o olejarkach xwink
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
kombinator
Nowicjusz
 
Posty: 9
Dołączył(a): Śr lip 28, 2021 7:09 pm
Wiek: 39
Imię: Rafał
W siodle: <100 kkm

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez maćko » Pn sie 09, 2021 7:59 pm

kombinator napisał(a):Ma to jakieś znaczenie z czego jest ta końcówka?

Raczej nie - tutaj chodzi o średnicę - przy "grawitacyjnej" olejarce nie może być za mała średnica, bo olej będzie miał trudniej do wydostania się i za duża bo będzie kłopot z kontrolą nad precyzyjny, kapaniem (3-4 mm jest ok plus zaworek akwarystyczny precyzyjny). Przy ciśnieniowej takiej jak Twoja dysza spokojnie może mieć 2-3 mm.
Z wierceniem w wahaczu nie ma problemu - 3-4 otwory o średnicy 3,5-4 mm nie zrobią mu krzywdy - dobra robota :thumbsup:
Romet Pony (motorynka), MZ ETZ 250, Honda XL 125 Varadero, HONDA CBF 500+, Yamaha MT03 660 ccm
Avatar użytkownika
maćko
Miłośnik
 
Posty: 912
Dołączył(a): Cz lip 07, 2011 8:21 pm
Lokalizacja: Mosina
Wiek: 49
Motocykl: MT 03

Re: Olejarka - rozmowy na temat

Postprzez AndrzejJK » Śr sie 25, 2021 1:40 pm

Dzień dobry,

przebrnąłem przez wieloksiąg olejarkowych wypowiedzi. Brakuje mi opinii o olejarce Loobman po jej zastosowaniu. Kilku użytkowników przeszło potem na olejarki elektryczne. Co z Loobmanem było nie tak?

Z jednej strony zastanawiam się na rozwiązaniem Zbyha/Avalona z pompką i przekaźnikiem czasowym, zasilaniem dla telefonu i kontrolą napięcia akumulatora z diodą gammatronix, a z drugiej, skoro loobman działa, może nie warto kombinować?
AndrzejJK
Znawca
 
Posty: 423
Dołączył(a): So gru 22, 2018 9:10 am
Lokalizacja: Łaziska Górne
Wiek: 48
Imię: Andrzej
Motocykl: CBF 600 SA, '04
W siodle: <100 kkm

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości

cron