matczuk napisał(a):no i teraz niech mi ktoś powie jak to jest, że z malej dziurki mamy 37 koni, a z 10x większej (w przeliczeniu na pole powierzchni) mamy 2x więcej mocy?auspuf napisał(a):tak z ciekawosci, jaka jest średnica tych "ogromnych dziur" dolotowych?
Nie wiem na pewno, ale może to dlatego że ta mała (lub większa) dziurka to nie wszystko co potrzebne, aby w moto była moc?
A na poważnie - rośnie pewnie ciśnienie przelotu przez małą dziurkę, czyli w tym samym czasie przez 10 razy mniejszą dziurkę przelatuje 2 razy mniej powietrza.
Edit:
I na tym przykładzie można łatwo pokazać, jak fajnie na moc wpływa turbinka - wtłaczamy więcej powietrza to mamy więcej mocy. W benzynie układ turbo jest bardziej skomplikowany niż w dieslu bo w benzynie trzeba przygotować mieszankę paliwa z powietrzem i wstrzelić oba do cylindra i podpalić. W dieslu wystarczy wtłoczyć więcej powietrza a paliwa zabierze się samo tyle, ile trzeba do spalenia a do tego nie trzeba nić podpalać bo jest świeca żarowa która powoduje samozapłon przy odpowiednim ciśnieniu. Dlatego diesle się tak fajnie rasuje na turbo - podkręcamy obroty turbiny (lub zakładamy większą turbinę) i już mamy większą moc