Switch to full style
Tu omawiamy ogólne zagadnienia techniczne, niezwiązane stricte z danym modelem motocykla

Regulamin działu

Tu nie spamujemy, trzymamy się tematów czysto warsztatowych.
Spam będzie usuwany.
Odpowiedz

CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Pn lis 07, 2022 2:23 pm

Dziś pojawił mi się jakiś problem z moją CB500, a mianowicie po przejechaniu juz ok 15 km, czyli silnik był rozgrzany, silnik zgasł na światach - jakby nie utrzymywał jałowych obrotów. Jak mu dodam gazu, czyli ręcznie zwiększę obroty to silnik pracuje. Podobnie na ssaniu, silnik także wkręca się w obroty i je stabilnie utrzymuje, ale po wyłączeniu ssania lub po odjęciu gazu, obroty spadają do ok tysiąca lub mniej i praktycznie od razu gaśnie. Nawet nie jestem w stanie sprawdzić jakie ma obroty jałowe bo silnik od razu.
Zaznaczam, ze problem pojawił się nagle. Gaźniki synchronizowałem ok miesiąc temu, wyregulowałem obroty jałowe i działał OK, aż do dziś dnia. Co może być przyczyna takiej sytuacji?

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Pn lis 07, 2022 4:20 pm

Coś mogło zatkać dyszę wolnych obrotów.
Filtr paliwa masz?

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Pn lis 07, 2022 5:21 pm

Gdzie szukać tą dysze wolnych obrotów?
Filtra paliwa raczej nie ma. Jest kranik i od niego odchodzi wężyk zasilający do gaźników

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Wt lis 08, 2022 4:23 pm

zbyhu napisał(a):Coś mogło zatkać dyszę wolnych obrotów.
Filtr paliwa masz?

Jaki filtr paliwa? Tam jest sitko w zbiorniku i sitko w kraniku...to wystarcza, proponuje skorygować obroty biegu jałowego

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Wt lis 08, 2022 6:51 pm

bogd74 napisał(a):
zbyhu napisał(a):Coś mogło zatkać dyszę wolnych obrotów.
Filtr paliwa masz?

Jaki filtr paliwa? Tam jest sitko w zbiorniku i sitko w kraniku...to wystarcza, proponuje skorygować obroty biegu jałowego


Od 1998 mogło się tam już wydarzyć wszystko ;).
Kiedyś w CB500 mojej byłej też nagle zaczęły obroty świrować. 2 wizyty u mechanika, czyszczenie w myjce ultradźwiękowej, synchro, ustawianie - wszystko jak krew w piach. Kupiłem w końcu używane gaźniki i dopiero moto odżyło.
Nie znalazłem przyczyny. Mam jeszcze te "trefne" gaźniki.

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Wt lis 08, 2022 10:16 pm

bogd74 napisał(a):proponuje skorygować obroty biegu jałowego


Próbowałem ale nie ma żadnej zmiany. Poza tym obroty jałowe sa tak niskie, że praktycznie od razu gaśnie. Dzisiaj jeżdżąc musiałem mieć cały czas lekko zaciągnięte ssanie tak by silnik miał ok 1,5 tys obrotów.
Dziwne że stało się to dość gwałtownie, w trakcie jazdy. Na początku silnik pracował normalnie aż nagle, na światłach obroty spadły i zgasł. Teraz bez przygazówki albo ssania to w ogóle nie odpala. Faktycznie wygląda jakby jakaś dysza się mogła przytkać albo jakiś wężyk spadł, ale na razie na oko sprawdziłem i nic odbiegającego od normy nie zauważyłem. Spróbuje może w weekend zdjąć zbiornik paliwa, może coś zauważę.
Czy ta dysza wolnych obrotów jest w wewnątrz gaźnika i dostanie się do niej wymaga rozebrania gaźnika?
Jeśli mieli byście jakieś konstruktywne podpowiedzi to chętnie poczytam.

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Śr lis 09, 2022 11:15 am

Żeby cokolwiek przy gaźnikach zrobić, to raczej trzeba je wydłubać z moto.
Możesz próbować zdjąć komory pływakowe, ale dostęp raczej będzie tak słaby, że nie wróżę powodzenia.

Teoretycznie mogła się też przedziurawić membrana podciśnieniowa.
Jak dla mnie gaźniki na stół.

https://www.youtube.com/watch?v=Ts-D5A7w6xI

https://www.youtube.com/watch?v=1a8HrbzU5n8

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Śr lis 09, 2022 11:41 am

Czy gaźniki się da wyczyścić "domowymi" sposobami, czyli jakąś chemią do tego przeznaczona czy bez myjki ultradźwiekwoej nie ma co ruszać?

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Śr lis 09, 2022 11:51 am

mirmar napisał(a):Czy gaźniki się da wyczyścić "domowymi" sposobami, czyli jakąś chemią do tego przeznaczona czy bez myjki ultradźwiekwoej nie ma co ruszać?

Da się wszystko wyczyścić, w sklepach moto znajdziesz środki do tego (głównie w aerozolu). Uważaj, są bardzo żrące (rekawiczki). Nie lubi ich guma, zatem uszczelki i membrany wyjmij przed czyszczeniem. Nie wiem, jak tam wygląda układ wolnych obrotów. Do czyszczenia dysz użyj koniecznie miękkich plastikowych pędzelków/szczotek. Są też do tego druciki, ale jak uszkodzisz/zniekształcisz otworki może być po zawodach (czyli zestaw naprawczy).

Re: CB500S 1998r. nie utrzymuje obrotów jałowych

Śr lis 09, 2022 11:36 pm

zbyhu napisał(a):Żeby cokolwiek przy gaźnikach zrobić, to raczej trzeba je wydłubać z moto.
Możesz próbować zdjąć komory pływakowe, ale dostęp raczej będzie tak słaby, że nie wróżę powodzenia.

Teoretycznie mogła się też przedziurawić membrana podciśnieniowa.
Jak dla mnie gaźniki na stół.

https://www.youtube.com/watch?v=Ts-D5A7w6xI

https://www.youtube.com/watch?v=1a8HrbzU5n8


Kurczę, obejrzałem te filmiki i o ile zakres w pierwszym filmiku jest do ogarnięcia to w drugim ten człowiek rozebrał każda śrubeczkę. Jestem pod wrażeniem i przerażeniem. Mam nadzieje, że nie trzeba być tak ambitnym i wystarczy dostać się do komory pływakowej i dysz głównej i niskich obrotów i przeczyścić te elementy benzyną ekstrakcyjną lub jakimś środkiem do gaźników?
Odpowiedz