Zgodnie z ustaleniami i ogólnym pozytywnym przyjęciem tematu, zaczynamy poradnik kupującego, czy początkującego czy nie, każdemu pewnie przyda się kilka dobrych rad. Zaczynam od tego co się już pojawiło na forum. Proponuję podział na dwie kategorie ("na postoju", "w czasie jazdy") a później będziemy dodawać inne (lub modyfikować obecne).
Na postoju:
- lakier - przyglądamy się malowaniu, naklejkom (na baku pod lakierem) czy cienie się zgadzają, czy są jakieś poprawki, sprawdzamy wszystkie elementy, które mogą być malowane, zdrapane, przyglądamy się powłoce czy nie ma na niej szpachli,
- lampa - stan lampy szczególnie na krawędziach czy jest porysowana, jeżeli wiadomo że moto było położone to brak zadrapań może oznaczać 2 rzeczy: moto mało bite lub moto mocno bite i lampa wymieniona;
- łożysko główki ramy - stawiamy moto na centralkę, łapiemy za golenie i lekko szarpiemy, tak by wyczuć ewentualne luzy;
- lagi - sprawdzamy szczelność lag chusteczką wycierając je na początku do czyściutkiego, następnie przed jazdą pompujemy przodem, a w trakcie jazdy (jeśli czujemy się pewnie na moto) huśtamy nim stojąc na podnóżkach tak by dać trochę wycisk lagom by ewentualnie wyczyszczone zbieraki były ok, po powrocie wycieramy chustką lub palcami i sprawdzamy czy jest ślad oleju na lagach, a jeśli jest to uszczelniacze do wymiany;
sprawdzamy powierzchnię chromu na lagach, jeżeli są na nim rysy wzdłuż powierzchni, to lagi prawdopodobnie są krzywe (półka prawdopodobnie też) najlepiej sprawdzić to także po jeździe;
w motocyklu stojącym na centralce trzeba sprawdzić ew. bicie felg;
- kosz sprzęgła - osłuchać kosz sprzęgła, ogólnie jest głośny, ale zawsze można się pokłócić że szumi;
- łańcuch - sprawdzamy stan łańcucha i jego naciągu, przy oryginalnym łańcuchu powinna być grawera JAPAN;
- chłodnica - sprawdzamy czy żeberka nie są powyginane i czy sama chłodnica nie jest krzywa, co może świadczyć o dzwonie z przodu;
- dekle i uszczelki oraz śruby mocujące - w moto nie powinno być podejrzanego sylikonu, ani "umordowanych" śrub;
- poziom oleju - sprawdzamy na zimnym silniku;
- kolektor - sprawdzamy stan kolektora, jeżeli jest bardzo skorodowany to znaczy, że nie tylko on będzie skorodowany i przy ewentualnym rozkręcaniu jakichś dekli może się coś urwać;
- klocki hamulcowe - sprawdzamy stan klocków, kiedy były wymieniane płyny, itd.
- ogumienie - sprawdzamy stan ogumienia, wyząbkowanie, zużycie;
- podnóżki i dźwignia zmiany biegów - sprawdzamy stan podnóżków i dźwigni, porównujemy gumy czy są mniej więcej równo zdarte a także zdarcie śruby ogranicznika, jeśli jeden jest zdarty a drugi nie, może być wymieniana albo komuś lepiej szło w jedną stronę
- kierownica - sprawdzamy ograniczniki kierownicy, jeśli jest przetrącony to kiera ma inny zakres w lewo i w prawo;
sprawdzamy ciężarki kierownicy;
- lusterka - dokładnie porównujemy lusterka, jeśli któreś zostało wymienione, można znaleźć różnice;
- plastiki - warto sprawdzić w miarę możliwość stan plastików od wewnątrz (dobrze zabrać na oględziny porządną latarkę), mało kto zadba o to by popękany, klejony i lakierowany plastik dobrze wyglądał z obydwu stron;
W czasie jazdy:
- w czasie jazdy warto optycznie ocenić geometrię owiewki, zegarów, lusterek, kierownicy. Prostowany stelaż może zostawić ślad w postaci np. innej wysokości prawej i lewej części owiewki czy lusterek lub "przekoszenia" zegarów. Różnice mogą być niezauważalne na postoju, ale w czasie jazdy na wprost łatwo to sprawdzić.
- w czasie lekkiego hamowania zwracamy uwagę, czy klamka hamulca nie pulsuje - może to świadczyć o krzywej tarczy hamulcowej;
Proponuję aktualizowanie wątku po pojawianiu się kolejnych wpisów, co na to administratorzy?