jokansen napisał(a):Cześć
Mam pytanie do Was, może głupie ale się nie orientuję. Czy są jakieś przeciwwskazania by w motocyklu, konkretnie z tyłu była założona opona innego producenta? Mam opony Continental Road Attack a w tylnej gwoździa, więc jak wreszcie pojadę go wyciągnąć może okazać się, że powinienem oponę wymienić. Jakoś szczególnie nie jestem zachwycony tym ogumieniem stąd pytanie.
Pozdrawiam
A kto Ci zabroni wrzucenie gum wyprodukowanych przez innych producentów?
Moim zdaniem to jest tak z tymi oponkami w moto. Mianowicie najmocniej liczy się rozmiar - tego należy się bezwzględnie trzymać. Natomiast jeśli masz możliwość i ochotę wydania większej kasy to wrzuć te same modele tych samych producentów na oba koła. Wydaje mi się, że prowadzenie moto przy rożnych modelach opon na kołach może być tez różne, ponieważ będziemy mieli do czynienia z różną mieszanką, innym stopniem ugięcia opony, różną rzeźbą bieżnika, różnym kształtem opony. Niektóre z tych parametrów mogą powodować różne nagrzewanie się ogumienia tym samym inne zachowanie podczas jazdy, czy sucho czy deszcz. Bieżnik również nie jest bez znaczenia bo przecież z założenia przednia opona ma za zadanie ciąć deszcz tak, aby tylna trafiła na przetartą nawierzchnię.
RNP napisał(a):
b. producent rekomenduje przeważnie jeden / dwa rodzaje opon do samochodów, które schodzą z taśmy montażowej - Czy będzie to miało wpływ na eksploatację pojazdu? - wg mnie TAK. Dlaczego? Pytanie Dlaczego jedne opony (w obrębie jednego modelu, jednego producenta) zużywają się szybciej w danej marce pojazdu a inne mniej? tzn. Dlaczego opona Continental rekomendowana w nowym pojeździe zużywa się inaczej niż w innym nie rekomendowanym pojeździe? wg mnie tak właśnie jest (w samochodach) - jedne opony bardziej są przypasowane do danego producenta pojazdów, które są zakładane na taśmie montażowej inne trochę mniej! Coś w tym jest: Być może producent przez zamontowaniem opon na taśmie produkcyjnej przeprowadza szereg badań związanych z trakcją pojazdu i po prostu dopasowuje całość układu jezdnego pod tego producenta, którego rekomenduje.
To o czym wspominasz z przeprowadzaniem testów przez producentów aut w korelacji z producentem danej opony ma miejsce (zapewne) ale w przypadku aut wyścigowych a nie użytkowych z jakimi mamy do czynienia.
Producenci rekomendują opony danego producenta bo otrzymują od nich masę pieniędzy za stosowanie tych na pierwszy montaż. Dla przykładu: ja kupując samochód marki honda otrzymałem go na gumach Bridgestone podczas gdy wcześniejsze roczniki wychodziły bodaj na Continentalu, a zimówki otrzymałem jeszcze inne - Pirelli. Producenci opon wchodzący w układ z producentami aut odnoszą w ten sposób korzyści w postaci np. ponownego zakupu opon u niego, w przypadku konieczności ich wymiany w aucie przez jego posiadacza. Najzwyklej w świecie skusi sie on na ofertę opon producenta, który "przyzwyczaił" do siebie kierowcę auta.
Przychodzi mi do głowy jeden przypadek badania zastosowania danego ogumienia (o zmniejszonym oporze toczenia) w danym aucie, mianowicie pod kątem zużycia paliwa (stosowanie np. opon energy saver itp). Powszechnie wiadomo, ze zużycie paliwa (oczywiście katalogowe) i jego reklama ma ogromną siłe w sprzedaży danego modelu samochodu .
W autach najważniejszy jest podany przez producenta rozmiar ogumienia i ukryte w nim indeksy nośności i prędkości etc.
(już calkowicie off topa walę )